GRATIS SOCIAL MEDIA SCAN – KLIK HIER

Statistieken op Instagram, welke zijn relevant?

Metrics (ook wel statistieken) op Instagram, je hebt er een heleboel.
Maar welke zijn nou relevant en waarvoor zijn ze eigenlijk relevant? In deze blog leg ik je uit welke statistieken interessant zijn afhankelijk van jouw social media doelstellingen.

Of het nou gaat om bereik of interactie, alle statistieken hebben een andere functie en een andere relevantie voor jou/je bedrijf.

about hashtag k

Ik neem je kort mee in wat deze statistieken inhouden en waar ze belangrijk voor zijn.

  • Bereik en Impressies: Wil je meer inzicht in je naamsbekendheid?
    Bereik laat zien hoeveel unieke accounts jouw content hebben gezien. Het verschil tussen bereik en impressies is dat bij impressies een account meerdere keren een post kan zien (bijvoorbeeld via verschillende hashtags). Dit geeft je een idee van de zichtbaarheid van je content.
    TIP: wil je meer naamsbekendheid en een groter bereik? Maak dan vooral gebruik van Instagram Reels op Instagram!
  • Storyviews en link clicks: Wil je meer verkopen aan je bestaande following?
    Let dan eens goed op je storyviews en de interactie met bijvoorbeeld linkjes in zowel je stories als posts. Hier kun je goed aan zien hoe actief en betrokken je volgers zijn met je content en je product. Als je niet tevreden bent met deze resultaten, probeer dan vaker een CTA (Call-To-Action) toe te voegen aan je posts/stories en kijk of dit een beter resultaat geeft. 
  • Interacties met bericht/story: Hoeveel mensen ‘engagen’ met je bericht?
    Relevante informatie om erachter te komen hoe betrokken mensen zich voelen bij jouw content. Gebruik interactieve story elementen zoals bijvoorbeeld vragenstickers of een poll! Zo stimuleer je interactie en betrokkenheid met je volgers.Voor een feedpost kun je kiezen voor een CTA (Call-To-Action) aan het einde van je bericht om mensen uit te nodigen om te reageren op je content. Denk bijvoorbeeld aan: “Wat denk jij over dit onderwerp?’’ of ‘’Denk jij dat dit een goede ontwikkeling is?’’ 
  • Demografische gegevens: Dit zijn statistieken die eigenlijk alleen maar de demografische gegevens van je doelgroep weergeven. Als je benieuwd bent naar wie je eigenlijk aanspreekt met je berichten is dit een heel handige categorie. Soms kom je erachter dat je je tone-of-voice (hoe je communiceert naar je doelgroep) toch anders kan omdat de gemiddelde leeftijd van je volgers een stuk lager ligt dan je in eerste instantie dacht. Relevante informatie om je content optimaal voor je (bestaande) doelgroep te maken.

 

Maar hoe behaal je hier je doelen in?

Probeer SMART-doelstellingen op te stellen om zo je doelen te kunnen monitoren. Daarnaast is het goed om te experimenteren in verschillende vormen van content, post tijden of hashtags. Kijk hierin wat werkt voor jouw kanalen!
Als laatste is het belangrijk om geduld te hebben. Het kan even duren voor je resultaten ziet. Blijf je content analyseren en optimaliseren en dan zul je vanzelf resultaat zien!



Geschreven door Cheyenne

Social media is our love language

Meer likes, meer volgers, meer omzet? Wij helpen je doelgroep te bereiken en te binden. Met creatieve content en slimme strategieën.”

× Stuur een bericht